Vera lagar

Superenkla mandelbollar, eller "kött"bullar, eller vegbullar...

Av Vera - 2008-02-18 20:04

Ja, vad ska man kalla dem egentligen? De där bullarna som gör allt för att likna köttbullar, passar utmärkt till potatis, lingon och gräddsås, men saknar det köttiga som faktiskt gör dem till köttbullar.

I alla fall, nu har jag fått ett idiotsäkert recept, som jag såklart gjort om, men det är inte tack vare min omgörning dessa vegbullar är solklart hållfasta. Jag vet faktiskt inte vem som är receptmakare.


Du behöver:

1,5 dl mandel

1,5 dl ströbröd (Vera säger 1 dl havregryn och 0,5 dl ströbröd)

1,5 dl riven ost

2 msk riven lök

3 ägg

1 msk vatten

1 tsk salt

svartpeppar

(Vera säger, lägg till ett kryddmått chilipulver och en tesked basilika)


Kör mandeln och ev havregryn i matberedaren tills det finfördelats. Blanda samman allt till en smet och låt svälla en stund. Forma med blöta händer små bollar och lägg på en skärbräda.

Koka under tiden upp en liter vatten med grönsaksbuljong i en kastrull. Koka bullarna i åtta minuter. Låt dem rinna av väl och stek sedan i stekpanna medan du stänker över soja så att de får lite fin färg och smak.


Detta är grunden men jag har för avsikt att experimentera med en mängd olika smaksättningar. Bra och snabb vardagsmat som till och med ungarna gillade!

 
 
Ingen bild

Pernilla Damsten

18 oktober 2010 14:35

Hej, jag vet var receptet kommer från! Det fanns en toppentidning förut som hette Gott&Grönt, de hade receptet. Har letat efter det länge, för jag slarvade bort tidningen. Toppenbra recept!

Vera

18 oktober 2010 19:02

Vad bra, tack för hjälpen!

 
Ants Neo

Ants Neo

20 december 2010 12:59

Kalas, enkelt och gott. Skriv att de sväller vid kokning.. Jag gjorde dem lite för stora.. Tack!!

http://www.subsurfers.se

 
gunilla de luxe

gunilla de luxe

18 december 2012 14:41

Så gott! Fick länken av en kompis på facebook igår och idag har jag provat. Kommer definitivt att laga dem igen =)

http://gunilladeluxe.blogspot.com

Vera

19 december 2012 15:51

Kul! Jag ska också göra dem nu till jul! Då brukar jag smaksätta dem med lite sötstark senap också!

 
Ingen bild

Sandra

3 april 2013 16:30

Galet goda! Riktigt bra recept. Tack!

Vera

14 april 2013 17:41

Ja dom är goda, men det är inte mitt recept från början :)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards